Heeft u geld overgemaakt naar een ‘familielid’ of ‘vriend’ in nood? Heeft u een online bestelling geplaatst, maar geeft de webshop geen reactie meer? U kunt in dit soort gevallen contact opnemen met uw bank om de gegevens van de oplichter te achterhalen.
Inmiddels kennen velen de bekende trucs, zoals een appje van een kind dat zogenaamd een nieuwe telefoon heeft, allemaal wel, maar toch zijn er nog veel mensen die in een oplichtingstruc trappen. Oplichting gebeurt bijvoorbeeld ook veel via fake webshops of platformen zoals Vinted of Marktplaats. Heel vervelend omdat u het geld zelf overmaakt. Dit betekent dat u zelf verantwoordelijk bent en de bank hierin geen verwijt kunt maken. U kunt echter wel aan de bank vragen om de NAW-gegevens (Naam, adres en woonplaats) van de oplichter, zodat u actie kunt ondernemen.
Er is wel een situatie waarbij u wel aanspraak kunt maken op uw geld. Tegenwoordig bellen veel oplichters waarbij ze zich voordoen als bankmedewerker. Heeft u in dit geval geld overgemaakt, dan zijn er voorwaarden waardoor u toch uw geld terugkrijgt.
U kunt de gegevens van de oplichter alleen opvragen wanneer u het geld heeft overgemaakt naar een Nederlands bankrekeningnummer. Het IBAN-nummer begint dan met NL. De bank geeft de gegevens alleen wanneer u aangifte doet bij de politie en als er bewijs is dat dit al meerdere keren is gedaan bij de betreffende rekeninghouder. Dit kunt u controleren via ‘Check de (ver)koper’. De bank neemt uw aanvraag in behandeling wanneer wordt voldaan aan de bovenstaande eisen, daarna heeft de oplichter nog 3 weken de tijd om het geld vrijwillig terug te betalen. Gebeurt dit niet, dan mag de bank de NAW-gegevens verstrekken.
Uiteraard is het niet zeker dat de gegevens die de bank heeft kloppen. Dit omdat de bank alleen beschikt over de gegevens die de klant zelf heeft opgegeven. Dat kan natuurlijk ook een vals adres zijn. Heeft u de gegevens gekregen? Dan is het niet de bedoeling dat u zelf het geld gaat opeisen. Met de gegevens van de bank mag u een civiele procedure starten om het geld terug te eisen van de oplichter. Dit moet u doen via de rechtbank, hiervoor kunt u gebruik maken van uw rechtsbijstandverzekering. Het is niet makkelijk om een oplichter verantwoordelijk te houden voor zijn acties, maar het is wel belangrijk om dit te doen wanneer u opgelicht bent.
Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan ons cookiebeleid.